7 Wonders

7-Wonders-doosKen jij alle 7 klassieke wereldwonderen? De Piramiden van Cheops, de Kolossus van Rodos, de Hangende tuinen van Babylon, het Mausoleum van Halicarnassus in Anatolië, de Pharos van Alexandrië, het Beeld van Zeus in Olympia en de Tempel van Artemis in Efeze, Anatolië? Neen? Kom ze dan gerust zelf bouwen met het kaartspel ‘Seven Wonders’. Je ontdekt er meteen een échte spellentopper bij. Een echte aanrader volgens onze redactie.

Op naar eeuwige roem

In ‘7 Wonders’ leid je één van de 7 bouwwerken en de verstedelijking er rond. Door de natuurlijke rijkdom van je land te benutten, handelsbetrekkingen met de buurgebieden te onderhouden en je militaire macht uit te bouwen, leid je jouw rijk naar eeuwige roem.

Het kaartspel verloopt over drie era. Bij aanvang krijgt iedere speler een ‘wonderbord’ en drie geldstukken. Bij de start van het eerste tijdperk wordt de eerste kaartenset verdeeld over de spelers, zodat iedereen start met zeven kaarten. De speelkaarten bestaan in zeven kleuren. Elke kleur onderscheidt grondstoffen, goederen, civiele gebouwen, wetenschapsgebouwen, commerciële gebouwen, militaire gebouwen en gilden. Uit jouw actiekaarten kies je er één uit die je gesloten voor je legt. De rest van de kaarten leg je gesloten naast je neer. Nadat iedereen zijn keuze maakte, worden de acties gelijktijdig uitgevoerd. Je hebt hierbij de keuze tussen een gebouw optrekken, bouwen aan je wereldwonder of 3 goudstukken incasseren van de bank. Hierna worden de zes resterende kaarten in wijzerzin doorgeschoven en kiest iedereen opnieuw een kaart uit. Zo worden per tijdperk zes ronden gespeeld.

Handel drijven met de buren

Om je rijk uit te bouwen heb je grondstoffen nodig. Hiervoor heeft de spellenauteur twee creatieve spelmechanismen bedacht. Geen geknoei meer met kleine gekleurde grondstoffenblokjes, je vindt het symbool op je stadskaarten. Hiernaast kan je altijd grondstoffen kopen bij de spelers naast je. Iets wat meestal resulteert in een win-win situatie voor de betrokken partijen.
Na elke era wordt een weging gedaan van de militaire macht van elke stad. Per aangrenzende stad wordt gekeken wie het sterkste staat. Dit levert overwinnings- en nederlaagfiches op. Na tijdperk III volgt een slottelling. Dan zijn er ook punten te verdienen naargelang de grootte van de geldvoorraad, het aantal en de soort gebouwen, de hoeveelheid gilden en natuurlijk de bouw van het wereldwonder. Een handig bijgevoegd scoreboekje maakt de slottelling overzichtelijk. De speler die de meeste winstpunten bijeensprokkelde, wint.

Uitbreidingen

7-Wonders-uitbreidingen

Leaders (2011)
Met deze uitbreiding kruid je het spel met een stukje geschiedenis. 36 Leiderkaarten zijn gebaseerd op historische figuren zoals Julius Caesar. Iedere speler krijgt vier Leiderkaarten die je, tegen een flinke prijs, kunt rekruteren. De kaarten geven je meer mogelijkheden, zoals meer geld of extra militaire punten.

Cities (2012)
Deze uitbreiding introduceert negen stadskaarten. Meestal krachtigere versies van standaardkaarten. Soms introduceren ze echter nieuwe concepten zoals ‘Diplomatie’. Daarmee kan je in één van de drie tijdperken een oorlog vermijden.

De uitbreiding bevat ook drie nieuwe Gildenkaarten, zes Leiderkaarten en twee Wonderborden: De Hagia Sophia en Al Khazneh. Je moet dus nog strategischer spelen als je de overwinning wil behalen.

Wonderpack(2013)
Het wonderpack geeft je vier nieuwe Wonderborden: Abu Simbel, De Chinese muur, Stonehenge en Manneken Pis.

In Abu Simbel kunnen leiders begraven en gemummificeerd worden voor bonuspunten. Op de Chinese muur bouw je de stages van je wereldwonder naar eigen keuze op. In Stonehenge is de hoeveelheid stenen die je hebt belangrijk tijdens de bouw. En Manneken Pis geeft je meer geld bij het begin van het spel. Ook kan je bij je buren afkijken met welke kaarten ze levels bouwen. Typisch Belgisch dus.

Babel (2014)
Met het nieuwe ‘Babel’ krijg je maar liefst twee uitbreidingen voor de prijs van één. Bij het begin van het spel trekken spelers tegels met daarop een regel die geldt voor iedereen.

Winnaars van militaire conflicten krijgen, bijvoorbeeld, minder punten. Wanneer spelers tijdens het spel een kaart afgeven, kunnen ze één van die tegels in het spel brengen. Die regel wordt dan onverbiddelijk wet. Dit tot het spel afgelopen is of tot 
iemand een nieuwe tegel kiest.

Je kunt nu ook belastingen heffen. Bij het begin van het spel trek je een ‘wetkaart’, waarop je evenveel fiches plaatst als er spelers zijn. Wanneer spelers een kaart met een bepaalde kleur gebruiken, kunnen ze belasting betalen. Als ze dat doen, nemen ze een fiche van de kaart. Bij het einde van het spel worden spelers zonder fiches bestraft of spelers met fiches beloond. Hoe meer belastingen je betaalt, hoe meer voordeel je er dus uit haalt. Misschien niet erg realistisch, maar wel leuk.

  • Aantal: 2 – 7 spelers
  • Duur: 30 minuten
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Auteur: Antoine Bauza
  • Uitgever: Repos Production

Spel in Zicht beoordeling

7 Wonders is een topper. Meer nog, we moeten ver zoeken om iets negatiefs over dit spel te kunnen schrijven. We proberen het toch: wie zelden een spel speelt en écht geen zin heeft om zich in de spelregels te verdiepen, zal weinig plezier beleven aan 7 Wonders.

Maar voor het overige: kort en vlot spelverloop zonder dode momenten, 2 tot 7 spelers, verschillende manieren om het spel naar je hand te zetten, mooie vormgeving, een tikkeltje geluk, maar vooral tactisch inzicht gewenst. En last but not least: net na een spel 7 Wonders, heb je meteen zin in meer. Een 8e wereldwonder is het niet, maar een wonderlijk spel absoluut. Niet twijfelen, zeker spelen!

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    8
  • Complexiteit
    6
  • Interactie
    8
Share.