Archipelago

ArchipelagoUit het dagboek van Christoffel Columbus… 2 september 1942: De zee is kalm en de wind is gunstig, maar nog steeds geen land in zicht. Mijn bemanning wordt zwakker met de dag. Ik voel rusteloosheid op het dek, en de sfeer wordt dreigend. Ik hoop dat we snel land vinden. 28 september 1942: Al 75 dagen sinds we de Spaanse kusten de laatste keer zagen. Om de rust te bewaren loof ik een beloning uit voor de eerste die land ziet. 12 oktober 1942: Vanop het schip de Pinta hoor ik verlossende woorden “Tierra, Tierra!!”

Hou je vrienden dicht, en je vijanden dichter

Archipelago voert ons terug naar de tijd van de grote ontdekkingen. Spelers kruipen in de huid van wereldreizigers, die op zoek gaan naar nieuwe landen om te koloniseren en rijkdommen om te verwerven. Door te voldoen aan de noden van de lokale bevolking krijg je een gelukkige kolonie en haal je grotere opbrengsten terug naar je thuisland. Maar wees gewaarschuwd: het leven in de nieuwe landen is niet zonder gevaar. Niet iedereen is even opgezet met de nieuwe leiders en dominante beslissingen kunnen een rebellie uitlokken, wat het spel abrupt kan beëindigen. Bovendien kan één van je medespelers er een geheime agenda op nahouden, en streeft hij ernaar het spel te winnen door het uitlokken van absolute chaos.

Veel te doen… Heel veel

Iedere speler krijgt een geheime kaart. Bovenaan beschrijft deze hoe je het spel kan beëindigen (bv. als er drie stapels actiefiches op zijn), onderaan hoe je punten kan verzamelen (bv. wie het meeste kerken bouwt, krijgt de meeste punten). Dit laatste geldt ook voor alle andere spelers, alleen zijn ze hiervan niet op de hoogte. Eén algemene kaart wordt open op tafel gelegd, waardoor iedere speler nu twee mogelijkheden kent om punten te verdienen, en één mogelijkheid om het spel te beëindigen.

Bij de start van het spel mag iedere speler één kaarttegel leggen rondom de starttegel en worden eilanden, dorpen en te ontginnen grondstoffen zichtbaar. Spelers kunnen nu op ontdekking gaan, kolonies stichten en uitbouwen.

Tijdens een beurt wordt geboden voor de spelersvolgorde en worden bevolkingseffecten en de graad van rebellie gecontroleerd. Op enkele overzichtskaarten wordt de evolutie van de markten bijgehouden, de prijzen en de graad van rebellie t.o.v. het totale bevolkingsaantal. Vervolgens kunnen spelers fiches inzetten op tal van acties en evolutiekaarten kopen. Acties zijn: kinderen krijgen, werkmannen huren of verplaatsen, grondstoffen verwerven of ontdekken. Bij dit laatste kan je één extra zichtbare kaartegel van de stapel nemen of blind kiezen voor de tegel eronder. Indien je de tegel kan plaatsen grenzend aan twee bestaande tegels en naast een plek waar je ontdekkers of boten hebt staan, dan is je ontdekking succesvol en word je beloond.

  • Aantal: 2 – 5 spelers
  • Duur: 30 – 240 minuten
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Auteur: Christophe Boelinger
  • Uitgever: Asmodee

Spel in Zicht

In dit spel liggen risico, beloning en bestraffing heel dicht bij elkaar. Het materiaal is prachtig en gedetailleerd waardoor het thema erg levendig wordt. Naast de mooie vormgeving dragen ook de verschillende spelaspecten bij tot de sfeer. De relatie tussen acties, markten, ontdekken, bevolkingstoestand,… houden echt steek. Wat deze strategische klepper doet uitstijgen boven gelijkaardige bordspelen. En doordat de samenstelling van de archipelago en de overwinningscondities telkens anders zijn, is ieder spel uniek. Wat, met het juiste gezelschap, zorgt voor een grote herspeelbaarheid. En prachtig spel dus voor veelspelers.

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    10
  • Complexiteit
    8
  • Interactie
    8
Share.