City of horror

City of horror“De stad is doodgebloed. Alles wat als wapen kan dienen, hebben we verzameld. We staan op uitkijk in de watertoren, maar dit konden we nooit voorzien. Deze nacht, rond middernacht, zagen we zombies naderen. Er waren er zoveel dat we ze niet eens konden tellen. We belden om hulp, maar het duurt vier uur eer de helikopter arriveert. En in de opkomende paniek botste de ziekenwagen tegen de bevoorradingstruck. We zijn ingesloten, bang van de zombies… én van elkaar!”

De tijd dringt

In City of Horror heeft elke speler de controle over enkele personages (mensen) die samen vechten tegen een zombie-invasie. De strijd tegen de ondoden is belangrijk, maar je eigen hachje redden staat centraal. Om te winnen moet je allianties sluiten, maar evengoed je vrienden een mes in de rug steken.

Het spel telt vier ronden. Elke ronde stelt een uur voor, van middernacht tot 4u, wanneer de reddingshelikopter komt. In elke ronde komen nieuwe zombies in de stad, bewegen spelers hun personages en vallen de zombies aan. Daarna wordt beslist wie de zombies opeten en wie nuttige kaarten en inentingen vindt.

Op het einde van de vier rondes wint de spelers met de meeste overwinningspunten. Die punten krijg je via nog levende personages mét een vaccinatie, door voedingswaren en door speciale kaarten.

De plek des onheil

De stad telt zes locaties waar de spelers zich kunnen verschuilen. In elke locatie kan je op zoek naar meer en betere uitrustingen. Zo zie je op de watertoren waar de zombies het volgende uur zullen aanvallen en haal je in het hospitaal een vaccin. De plaatsen op elke locatie zijn echter beperkt en spelers die geen plaats meer hebben, komen op het kruispunt terecht. En dat is niet zo aangenaam. All locaties hebben ook een B-kant waardoor het spel telkens anders is.

De voorwaarden voor een zombieaanval zijn per locatie verschillende. Spelers kunnen zich verdedigen met actiekaarten of met de speciale krachten van hun personages. Samenwerken of tegenwerken. Belonen of verraden. Alles is toegestaan. Als de zombies een locatie aanvallen dan beslissen die daar aanwezige spelers wie wordt opgegeten aan de hand van een stemming. Letterlijk met de vinger aanduiden wie jij dood wil dus.

  • Aantal: 3 – 6 spelers
  • Duur: 90 minuten
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Auteur: N. Normandon
  • Uitgever: Asmodee

Spel in Zicht

Discussiëren, beloftes maken en breken, ruilen, manipuleren en dreigen. Het hoort er allemaal bij. Hierdoor verschilt het spelverloop enorm naar gelang de spelersgroep. Sommigen zijn poeslief, anderen gunnen elkaar het licht in de ogen niet.

Leuke elementen zijn de sfeerschepping en de manier van stemmen. Ook de eigenschappen van de personages zorgt voor veel afwisseling: zo schreeuwt 'het blondje' zich elke ronde te pletter zodat een extra zombie gelokt wordt en kan 'de kleine jongen' zich verstoppen zodat de zombies hem niet vinden. De zwangere vrouw kan dan weer bevallen en zo tijdelijk twee stemmen krijgen…

Tijdens het spelen heerst er echt een sfeer van angst. De zombies zijn zo talrijk dat er geen ontkomen aan is. Je kan niemand vertrouwen en moet hulpeloos toekijken als de zombies aanvallen en je medespelers jou aanduiden als volgende slachtoffer. Eten of gegeten worden? Een tof spel voor rotzakskes.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    8
  • Complexiteit
    8
  • Interactie
    8
Share.