Concept

Concept | AsmodeeEen blik op het spelbord geeft meestal al een eerste beeld van wat je van een spel mag verwachten. Een illustratie die je meeneemt in de sfeer of het verhaal,  duidelijk herkenbare actievelden, een parcours waarlangs het spel zich afspeelt, een puntenlijst om winst en verlies te markeren… Niets van dat alles vind je bij ‘Concept’. Het bord toont enkel 118 netjes gerangschikte icoontjes, soms realistische plaatjes, soms veeleer grafieken en schematische voorstellingen.  Dit sobere bord doet je nauwelijks vermoeden dat je misschien het meest originele partygame van de laatste jaren in handen hebt.

Een woord in beeld

Zelfs een eerste lezing van de korte en heldere spelregels geeft nog niet te kennen hoeveel plezier er in deze speldoos zit. Je zou het veeleer als een didactisch spel inschatten, in de lijn van ‘ontbinden in factoren’ bij wiskunde of ‘woord- en zinsontleding’ bij een taalvak.

‘Ontbinden’ en ‘ontleden’ is inderdaad wat er gebeurt bij een spelletje ‘Concept’. Een team van 2 spelers kiest op een getrokken opdrachtkaart een woord, begrip of uitdrukking. Die zijn er in 3 moeilijkheidsgraden (gemakkelijk, moeilijk en challenge). Als zij aan de andere spelers duidelijk kunnen maken wat hun opdracht inhoudt, is hun doel bereikt en mag een volgende team met een nieuwe opdracht aan de slag.

Creatief met aanwijzingen

Het spelbord en de bijbehorende pionnen zijn het medium waarmee een team aanwijzingen geeft. Een groot groen vraagteken dient om een eerste tip aan te wijzen, het concept waarover het gaat. Groene blokjes kunnen die aanwijzing verfijnen. Stel je voor: het vraagteken krijgt een plaats bij het icoontje ‘kledingstuk’ en bij ‘textiel’, ‘handen’ en ‘koud’ komt een groen blokje. Verschijnt het woord ‘handschoen’ al in beeld?

Als een opgave – zeker bij een hogere moeilijkheidsgraad – wat complexer is, gebruik je best de pionnen in de vorm van een uitroepteken. Daarmee worden, naast het hoofdconcept, ook onderconcepten aangeduid. Zegt het groene vraagteken bij ‘man’, ‘klein’, ‘metaal’ en ‘water’ niet genoeg? Dan helpt misschien een blauw uitroepteken bij het icoontje voor ‘land’ en blauwe blokjes bij ‘zwart’, ‘geel’ en ‘rood’ voor België.

Terwijl het aanwijzingenteam creatief probeert te zijn met de beschikbare aanwijzingen, mogen de anderen al hun ideeën spuien, in de hoop dat het juiste woord hen te binnen schiet. Wie juist raadt, verdient een fiche van twee punten, bij het team van aangevers krijgt elke speler één puntje.

  • Aantal: 4-12 spelers
  • Duur: 40 minuten
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Auteur: Gaëtan Beaujannot & Alain Rivollet
  • Uitgever: Asmodee/Repos Production

'Spel in Zicht'-beoordeling

In de stijlvolle sobere speldoos van ‘Concept’ gaat een schitterend partyspel schuil. Na een aanvankelijke onwennigheid laat zowat iedereen zich bekoren door het spelmechanisme. Vaak, om niet te zeggen bijna altijd, gaat het na korte tijd niet langer over het verdienen van punten en blijft enkel het plezier van het spelen over.

De juiste aanwijzingen geven die bij de andere spelers de juiste click oproepen blijkt niet altijd eenvoudig. En doorzien wat het team met de tips probeert duidelijk te maken, is dat evenmin. Regelmatig geraken de zoekers op een dwaalspoor en moeten de tipgevers hen dat met handen en voeten (of met nog meer uitroeptekens en blokjes) aan het verstand brengen. Zo zit ‘Concept’ van het begin tot het einde vol met communicatie in alle variaties en verdient dit spel een volwaardige plaats tussen klassiekers in het genre als ‘Time’s Up’ en ‘Pictionary’.

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    2
  • Complexiteit
    4
  • interactie
    10
Share.