De Grote Dalmuti

grote dalmuti‘De Grote Dalmuti’, wie wil niet meestrijden om deze titel te dragen?! De menselijke drang naar macht en aanzien is waar dit kaartspel gretig gebruik van maakt. De Grote Dalmuti zit letterlijk aan het hoofd van de tafel en int belastingen. Dienaars en ander gepeupel doen hun uiterste best om de elite te paaien en lagere klassen te onderdrukken. Want zo stijgen ze op de sociale ladder. De Grote Dalmuti moet ook oppassen voor een opstand of revolutie. En hij weet … hoogmoed komt voor de val.

Aartsbisschoppen en naaisters

Het kleine speldoosje bevat 12 soorten kaarten die 12 sociale rangen vertegenwoordigen. Van de hoogste rang is maar één kaart, er is immers maar één Grote Dalmuti. Hierna volgen onder andere de aartsbisschoppen en de naaisters. Van de dagloners ten slotte zijn er 12 in het spel.

Spelers trekken in het begin een kaart die hun startrol bepaalt. Diegene met de hoogste kaart (dus met het kleinste getal) wordt de Grote Dalmuti en zit aan het hoofd van de tafel. Daarna volgen de andere spelers, in volgorde, en in wijzerszin. De laatste, de ‘Grote dienaar’, zit rechts van de Grote Dalmuti. Hij is de schlemiel van het spel. Aan het begin van elke spelronde geeft hij zijn twee beste kaarten af aan de Grote Dalmuti. De ‘Kleine dienaar’ geeft één kaart af aan de ‘Kleine Dalmuti’. Verder voorzien de dienaars de hogere klassen van drank en willigen ze ook hun andere eisen in.

De Grote Dalmuti start uiteraard de eerste spelronde. Hij legt één of meerdere kaarten van dezelfde rang. De speler links van hem legt daarna eenzelfde aantal kaarten of meer, maar van een hogere sociale rang. Zo blijft de beurt rondgaan tot iedereen past. Diegene die als laatste kaarten aflegde, start de volgende spelbeurt.

Wie het eerste zijn kaarten kwijt is, wordt in de volgende spelronde de nieuwe ‘Grote Dalmuti’. Wie het laatst met kaarten in de handen blijft, wordt ‘Grote Dienaar’. Let dus op voor het onderdrukken van lagere klassen, want voor je het weet, beland je zelf onderaan de sociale ladder. … Als je echter zeker bent van je stuk, mag je je volledig laten gaan.

Opstand en revolutie

Er zijn twee narrenkaarten in het spel, die geen nummer dragen. Het zijn jokers die, indien ze samen met één of meerdere andere kaarten worden gespeeld, de rang van die kaarten aannemen. Bovendien geldt dat, een speler de revolutie mag uitroepen als hij 2 narren heeft. In deze speciale situatie worden er geen kaarten geruild. Heeft de Grote Dienaar 2 narren, dan volgt er zelfs een opstand. Hierbij wisselen alle spelers van rol. Pech voor de Dalmuti, gejuich bij de dienaars.

Na elke spelronde krijgt de Grote Dalmuti één punt voor elk van zijn onderdanen. De Kleine Dalmuti krijgt er één minder en zo verder. De Grote dienaar krijgt nul punten. Het spel eindigt na een vooraf afgesproken aantal spelronden. De speler met de meeste punten wint.

  • Aantal: 4 – 8 spelers
  • Duur: 30 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Richard Garfield
  • Uitgever: PS Games

Spel in Zicht beoordeling

Smart Games staat op eenzame hoogte als uitgever van denkspellen voor één persoon. In elke spellenkast hoort minstens één van hun spellen te liggen. Wat ons betreft zou ‘City Maze’ dat spel mogen zijn. Niet meteen het makkelijkste van de reeks, want je heb flink wat ruimtelijk inzicht nodig om deze puzzel tot een goed einde te brengen. Toch is het spel ook voor mensen die minder goed zijn in kaartlezen of ruimtelijk denken de ideale trainingspartner op weg naar meer inzicht. Zeker eens proberen dus en vooral hopen dat je de weg niet kwijtraakt!

  • Spelmateriaal
    6
  • Tactiek
    6
  • Complexiteit
    4
  • Interactie
    10
Share.