Deus

Deus | AsmodeeMet toppers als Troyes en Tournay op zijn palmares, hadden we er wel vertrouwen in dat Sébastien Dujardins nieuwste, strategische spel ons ook zou weten te bekoren. Deus plaatst 2 tot 4 spelers in het Oude Griekenland, waar ze zullen strijden om meesterschap over land en zee.

Kaart- én bordspel

Deus ziet er vanop afstand uit als een tactisch bordspel waarin je het modulaire bord zo goed mogelijk tracht te bevolken met gebouwen en eenheden in je eigen kleur. Denk aan El Grande of Terra Mystica. En jawel, dat soort ‘area control’ is wel degelijk een groot deel van wat Deus te bieden heeft, maar het andere deel vinden we nog een stuk interessanter. In zijn kern gaat Deus namelijk eerder de toer op van een slim kaartspel, waarbij je de zes verschillende kaarttypes elk op twee manieren kan gebruiken.

Je kan een kaart uit je hand bouwen als je de benodigde grondstoffen hebt weten te verzamelen, waarna je de kaart voor je mag afleggen in een kolom met alle eerder gebouwde kaarten van dat type. Vervolgens zal je de speciale eigenschap van elke kaart in die kolom (bv. ‘krijg twee steen per productiegebouw’, of ‘verkoop maximaal zes klei aan één overwinningspunt per stuk’) activeren. Dat kan leiden tot zeer lucratieve combinaties. Bovendien mag je nu ook een gebouw van dat type neerzetten op het spelbord.

Denk aan de goden

Heb je echter geen interessante kaarten in handen, dan is er nog optie 2: een aantal van die nutteloze exemplaren offeren aan één van de vijf Griekse goden. Dat laat je niet alleen toe om je hand weer aan te vullen, elke god geeft je daarnaast nog een niet te onderschatten bonus. Eén grondstof naar keuze of twee goudstukken voor elke afgelegde kaart, bijvoorbeeld. Het is het tactisch balanceren tussen kaarten bouwen en andere durven wegsaneren naar de Olympus, dat Deus een geheel unieke ervaring maakt.

Het spel eindigt wanneer een zeker aantal paarse gebouwen (tempels) geplaatst zijn of een aantal barbarendorpen door je militaire troepen wordt vernietigd. Dankzij het strakke design zal je merken dat de scores naar het einde toe vaak zeer dicht bij elkaar liggen. En het mag gezegd worden: Deus ziet er ook erg mooi uit met zijn opvallende spelbord, knappe houten onderdelen en prachtig geïllustreerde kaarten.

  • Aantal: 2-4 spelers
  • Duur: 60-90 minuten
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Auteur: Sébastien Dujardin
  • Uitgever: Asmodee/Pearl Games

'Spel in Zicht'-beoordeling

De spelauteur mag dan wel een Belg zijn, het is absoluut niet uit patriottisme, dat we Deus zo hoog aanschrijven. Het spel valt makkelijk aan te leren, maar heeft dankzij het grote kaartenaanbod heel wat variatie in huis. Het is heel bevredigend een sterke combinatie gebouwen neer te planten. Om zo een steeds grotere opeenstapeling van extra acties uit te voeren.

Trekken van willekeurige kaarten geeft sommige spellen een grote geluksfactor, wat strategische spelers niet altijd zo leuk vinden. Deus rekent elegant af met dit probleem. Dump de kaarten die je niet nodig hebt, vul je hand weer aan en krijg een bonus van de goden. Omgekeerd moet je proactief goede kaarten weggooien, omdat je bijvoorbeeld dringend geld nodig hebt. Kaarten die je wil bouwen moet je dus misschien opofferen voor extra grondstoffen. Heerlijk om de pro’s en contra’s tijdens het spelen af te wegen. Dat alles maakt van Deus een uitstekend tactisch middelgewicht. Opnieuw een puike titel van Pearl Games!

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    8
  • Complexiteit
    6
  • Interactie
    6
Share.