Drie Kleine Biggetjes

Drie Kleine Biggetjes

Er waren eens drie biggetjes die oud genoeg waren om er alleen op uit te trekken. Het eerste  biggetje, dat liever lui dan moe was, maakte al gauw een huisje van stro. Het tweede biggetje, dat liever met zijn broertje wou ravotten, besloot om met een Ikea-bouwpakket een huis in elkaar te timmeren. Het derde biggetje had echter geen tijd om met zijn broertjes te stoeien. Het kostte hem  bloed, zweet en tranen om zijn stenen huis te realiseren. Dit klassieke sprookje, dat vele kinderen al generaties lang fascineert, was de aanzet tot het maken van de nieuwste smartgame.

Huisje van stro, hout en steen

Wat deze SmartGame nog toegankelijker maakt dan vele voorgangers, is de naadloze aansluiting bij de leefwereld van kinderen. SmartGames speelde hier maximaal op in door het spel ook te voorzien van een bijhorend prentenboek. Daarin kunnen kinderen het verhaal van de drie biggetjes steeds opnieuw herbeleven. Een ideale sfeerschepper om vervolgens tot het spel zelf over te gaan: de zogezegde breinbrekers.

Typisch aan een SmartGame is dat één speler een hele reeks opdrachten moet oplossen. Dit spel telt een opdrachtenbundel met 48 uitdagingen, waarvan 24 dag- en 24 nachtopdrachten. De beginpositie van de varkentjes staat op de voorzijde van ieder opgavenblad.

Uitdaging bij de dagopdrachten is om de drie puzzelstukken met het strooien, houten en stenen huisje met bijhorende tuintjes op het spelbord te schikken, terwijl de biggetjes rustig buiten spelen. De puzzelstukken moeten dus op het speelbord passen zonder een varken op te sluiten. Op de keerzijde van het blad staat de enige correcte oplossing voor het probleem. Op die manier kan je jezelf controleren. Wat ook in schoolcontext erg handig kan zijn voor hoekenwerk.

Help de biggetjes!

Als de zon ondergaat, hoor je in de verte al het gehuil van de hongerige wolf. Red de biggetjes van het vreselijke dier en zorg ervoor dat ze op tijd in hun huisje zijn. Alleen daar trotseren ze dit gemene dier. De uitdaging bij deze 24 nachtopdrachten is de drie grote puzzelstukken zodanig plaatsen dat ieder varkentje in één van de huisjes zit. Enkel op die manier slagen ze erin om van de wolf een vegetariër te maken.

Dat SmartGames juist dit sprookje koos om een spel rond te ontwikkelen, hoeft niet te verbazen. De moraal van het sprookje is dat je met de ‘liever lui dan moe’-strategie van de eerste twee biggetjes niet tot een goede oplossing komt. En er dus vaak niet in zal slagen om de opdrachten te volbrengen. Pas je echter de methode van het derde biggetje toe en maak je tijd om het probleem grondig te onderzoeken en mogelijke oplossingen te bedenken, dan zal je slagen in je missie. SmartGames en de drie biggetjes gaan dan ook hand in hand.

  • Aantal: 1 speler
  • Duur: 10 minuten
  • Leeftijd: vanaf 3 jaar
  • Auteur: Raf Peeters
  • Uitgever: SmartGames

'Spel in Zicht'-beoordeling

De vormgeving van het spel is fantastisch. De spelcomponenten zijn speciaal gemaakt voor de allerkleinste kinderhandjes. De biggetjes zien er zo schattig uit dat kleine kinderen ze meteen willen aanraken. Het is ook mooi om te zien hoe de biggetjes vanuit het venster van hun huis kunnen inschatten of de wolf al met een knorrende maag is weggegaan. Dat het verhaal ook in de doos aanwezig is, maakt dit product helemaal af.

Een echte aanrader voor wie een geschenk zoekt voor peuters of kleuters. Het feit dat er uitdagingen zijn van verschillende moeilijkheidsgraden zorgt ervoor dat het spel ook op latere leeftijd gespeeld zal worden.

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    4
  • Complexiteit
    2
  • Interactie
    2
Share.