Een introductie tot Magic 2014

MagicEen nieuwe basisreeks van Magic: the Gathering? Dat is telkens een hoogmis voor de miljoenen fans van het ruilkaartspel. Maar natuurlijk is het ook een uitgelezen kans om het spel te leren kennen. Hoe makkelijk valt zo’n omvangrijk spel eigenlijk aan te leren? Om het antwoord op deze vraag te kennen, gingen we op zoek naar twee kandidaten die het spel tot nog toe enkel van naam kenden.

Magic in tien minuutjes

In Magic nemen twee of meerdere spelers het tegen elkaar op met een handvol magische spreuken en mythische monsters. Doel van het spel is de levenskracht van je opponent tot nul herleiden. Centraal staan vijf kleuren ‘mana’, zeg maar magische energie die je nodig hebt om kaarten in het spel te brengen. Rood (vuurmagie), Groen (natuur), Blauw (intellect /verwarring), Wit (eergevoel en genezing) en Zwart (dood en verderf). Wezens die je oproept hebben elk een getalletje dat hun aanvalskracht voorstelt, en eentje dat hun verdediging weergeeft. Je kan jouw monsters de andere speler laten aanvallen, maar die heeft dan het recht om zijn exemplaren als verdediging in te zetten. Naast monsterkaarten bevat het spel nog tal van andere kaarten waarmee je het spel telkens een beetje naar jouw wil kan buigen.
Yoeri (24): Ik speelde Magic nog nooit omdat het me te complex leek. Ook bij het uitleggen van de regels bekroop mij het gevoel dat ik het nooit volledig zou onder de knie krijgen. Maar toegegeven: met wat strategische hulp, begon mijn wit/groene ‘deck’ wel als een logisch geheel aan te voelen.

Jana (23): Doordat ik in mijn jeugd al heel wat ervaring opdeed met het kaartspelletje van Pokémon, ging ik ervan uit dat Magic me wel zou liggen. Maar de hoeveelheid kaarten schrikte me wat af. Voor elke regel leek wel een uitzondering te bestaan, wat het als nieuweling best moeilijk maakte. Ik koos voor een groen/zwart ‘deck’ omdat ik met veel monsters wilde spelen.

De wedstrijd

Beide spelers gaan aan de slag met een vooraf samengestelde ‘deck’ (stapel kaarten). Ideaal als introductie tot Magic. Na een snelcursus met de basisregels was duidelijk dat beiden moeite hadden om de meer gevorderde tactieken onder de knie te krijgen. Maar al doende leer je. Jana startte sterk dankzij haar goedkope, maar machtige monsters, en riep onder meer een reusachtige spin op en een hagedis die zijn kracht kon verdubbelen wanneer extra mana werd gebruikt. De verdediging van Yoeri’s witte ‘deck’ stelde aanvankelijk weinig voor, en het leek er even op dat het spel snel voorbij zou zijn.

Maar dat was buiten de kracht van de witte kaarten gerekend! De witte speler moet zelden panikeren wanneer hij wat schade lijdt, want de kleur is gespecialiseerd in het genezen van levenspunten. Bovendien strooide Yoeri lustig magische bezweringen in het rond die zijn eigen legertje monsters steeds sterker maakte. Hij greep uiteindelijk de overwinning en eindigde het spel zelfs met bijna het dubbel aantal levenspunten.

  • Aantal: 2 spelers
  • Duur: 60 – 90 minuten
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Auteur: Richard Garfield
  • Uitgever: Wizards of the Coast

Spel in Zicht beoordeling

Yoeri: Het winnen gaf een geweldig gevoel, maar ik geef toe dat ik het ook wel te danken heb aan de ervaren speler die mij een goeie strategie influisterde. De kaarten zijn echt tof en de mogelijkheden enorm, maar je leert dit spel best spelen met een ervaren Magicspeler in de buurt.

Jana: Ik denk niet dat Magic écht iets voor mij is, maar dat heeft vooral met persoonlijke voorkeur te maken. Magic lijkt me een echte aanrader voor gebeten spelers die graag uitpluizen welke combinaties van kaarten en tactieken de beste zijn. Zeker zelf ook eens proberen!

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    8
  • Complexiteit
    8
  • Interactie
    10
Share.