Indigo

IndigoOp schattentocht in het verre India. Gangen graven in de hoop om een joekel van een edelsteen te ontdekken. Dankzij Indigo kan het nu zonder je handen vuil te maken. Spellenauteur Reiner Knizia (zie elders in dit magazine) ontwikkelde met Indigo een buitengewoon eenvoudig familiespel vol verrassende wendingen. Slaag jij erin de mooiste edelstenen naar je kamp te brengen? Of kaap je de prachtige saffieren, smaragden en barnstenen voor de ogen van je medespelers weg?

Edelstenen opgraven

Bij Indigo verzamelen spelers waardevolle edelstenen. Daarvoor graven ze tunnels waarlangs ze de edelstenen naar hun doel bewegen: de eigen uitgang aan de rand van het speelveld. De uitgangen zijn ofwel van één enkele speler, of worden gedeeld. In het eerste geval, rijft enkel de speler de buit binnen. In het tweede geval, heeft ook de andere geluk. Want ook hij of zij wordt met een edelsteen beloond. Elke opgegraven edelsteen is één of meerdere punten waard. De speler die de meeste punten verzamelt, wint.

Het spelbord bestaat uit zeshoekige velden. Aan de buitenkant en in het midden liggen de schatvelden met edelstenen. In het midden komt één blauwe saffier (3 punten) en vijf groene smaragden (2 punten). Aan de buitenkant vinden we zes barnstenen (1 punt). Tussen de barnstenen worden spelerfiches gelegd. Zij vormen de doelen waar je de edelstenen wil heenbrengen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

Zeshoekige wegkaarten

Iedere speler start met het trekken van een zeshoekig wegkaartje. Hierop staan drie van elkaar gescheiden wegen. De jongste speler start.

Wie aan de beurt is, legt zijn wegkaartje op een willekeurig vrij speelveld. Het kaartje mag volledig vrij liggen of aan een willekeurig aantal al gelegde kaartjes grenzen. Liggen er edelstenen aan wegen van zojuist gelegde kaartjes, dan worden ze verschoven naar het einde van de aangrenzende weg. Bij de schatkaart in het midden worden eerst de groene smaragden verplaatst. De blauwe saffier wordt als laatste verschoven.

Grenzen er meerdere edelstenen aan het nieuw gelegde wegkaartje, dan worden ze allemaal verschoven. Komen daarbij twee edelstenen op dezelfde weg, dan worden beiden uit het spel genomen. Eindigt een edelsteen aan de rand van het spelbord, dan legt de speler van wie het doel is hem achter zijn scherm. Indien het doel wordt gedeeld (bij 3 of 4 spelers), krijgt ook de tweede speler een steen in dezelfde kleur.

Aan het einde van de beurt neemt de speler nog een nieuwe wegkaart van de stapel. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Zodra er geen edelstenen meer op het bord liggen, eindigt het spel. Spelers tellen nu de waarde van hun edelstenen op en wie de meeste punten heeft, wint.

  • Aantal: 2 – 4 spelers
  • Duur: 20 – 30 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Reiner Knizia
  • Uitgever: Ravensburger

Spel in zicht

Indigo is een onderhoudend en supermakkelijk familiespel dat je speelt in een klein half uurtje. Qua look en feel, en qua moeilijkheidsgraad is het vergelijkbaar met ‘De betoverde doolhof’. Ook al is het spelmechanisme compleet anders. En net dat maakt het zo leuk.

Door steeds nieuwe wegkaarten te plaatsen, wordt Indigo een kluwen van visueel aantrekkelijke wegen waarlangs je de edelstenen verplaatst. Naarmate het spelbord gevuld raakt, worden de mogelijkheden beperkter. Bovendien beïnvloedt elke zet van je medespelers jouw tactiek. Het trekken én plaatsen van de juiste tegel wordt dan ook steeds belangrijker.
Wie wil winnen, heeft dus een stevige portie tactiek én geluk nodig. Al kan je de geluksfactor wat beperken door iedere speler vanaf het begin twee wegkaartjes te geven. Zo kan er steeds tussen twee kaartjes worden gekozen. Welke variant je ook gebruikt, Indigo blijft een entertainend spel dat ook leuk is met twee.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    6
  • Complexiteit
    4
  • Interactie
    8
Share.