The Island

The IslandDe zon verdwijnt achter de aswolken van een uitbarstende vulkaan. Enkel de gloed van lava verlicht de kolkende golven. Een paar avonturiers ontvluchten in een gammele sloep het eiland dat weldra door de oceaan wordt opgeslorpt. Doodsangst staat te lezen in hun ogen. Enkele haaien draaien in steeds kleinere cirkels rondom hen. Ze hebben bloed geroken en wachten op hun kans. En dan beseffen de vluchteling niet eens dat ze – onder water – door priemende ogen worden gadegeslagen. Het mag een wonder heten als ze dit overleven…

Een oud verhaal…

‘Atlantis’ is het eerste wat me te binnen schiet als ik dit spel in handen krijg. Die klassieker tikte ik jaren geleden ergens op de kop; maar het spel verzeilde inmiddels in een verloren hoekje van de spellenkast. De wortels van ‘The Island’ liggen inderdaad bij dat oude Atlantis (1986), maar het spel werd grondig gemoderniseerd.

Het sobere maar heldere spelbord sleept je onmiddellijk binnen in het verhaal. Alles wat er te gebeuren staat, speelt zich voor je ogen af. Het eiland krijgt zijn toevallige gestalte met 40 zeshoekige tegels. De platte strandtegels worden straks als eerste overspoeld, daarna de wat dikkere bostegels en uiteindelijk de hoogste gebergtetegels. Aan de onderkant van die terreintegels schuilen voorlopig nog onbekende gebeurtenissen.

Nu is het aan jou om je tien avonturierspionnen een zo goed mogelijke uitgangspositie te geven.

Op leven en dood

Daarna breekt de hel los. Eerst mag je nog met drie bewegingen proberen jouw pionnen naar betere oorden te brengen. Dan draai je een terreintegel om en laat je zo een stukje eiland zinken. Sommige tegels voer je onmiddellijk uit: haaien en walvissen vallen aan, een wervelwind veegt alles van de kaart,… In het beste geval blijkt er een bootje klaar te liggen.

Andere tegels hou je bij tot ze in een volgende beurt van pas komen: om een gevaar af te weren of om je tegenspelers naar de dieperik te helpen. Met een worp met de dierendobbelsteen rond je jouw beurt af: hiermee mag je een vijandig zeedier in jouw voordeel verplaatsen.

Hoeveel van je avonturiers breng jij in veiligheid, vooraleer de vulkaantegel wordt omgedraaid en een einde maakt aan het spel?

  • Aantal: 2 – 4 spelers
  • Duur: 45 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Julian Courtland-Smith
  • Uitgever: Asmodee

Spel in Zicht

Noem ‘The Island’ gerust een verhalend familiespel. De gebeurtenissen ontwikkelen zich bijna stripsgewijs op het spelbord. De emoties van de spelfiguren beleef je mee: samen met de avonturiers hou je even je adem in als een tegel wordt omgedraaid. ‘Toch geen draaikolk?’

Natuurlijk speelt geluk (of in dit geval het noodlot) een grote rol, maar net dat zorgt ervoor dat een verschil in leeftijd en spelervaring niet te zwaar doorweegt op het spelverloop. Het biedt tegelijk ruim voldoende tactische kansen om de situatie zo goed mogelijk naar je hand te zetten. Ik houd dit spel alvast binnen handbereik.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    4
  • Complexiteit
    4
  • Interactie
    8
Share.