Jamaica

JamaicaHet eiland Jamaica was ooit de thuishaven van de Piratenkoning. Een kapitein van Engelse afkomst die buiten de werkuren Henry Morgan heette. Samen met zijn collega piraten maakte hij van het eiland een oord van verderf en misdaad en vertrok vanuit zijn Port Royal op ettelijke plunder- en veroveringstochten. 30 jaar later wordt ter ere van Henry Morgan, die al lang onder de schuimende, groenblauwe zoden ligt, een wedstrijd georganiseerd waar zes beruchte piraten aan deelnemen. Een spannende race waarin snelheid én plundergedrag worden beloond. Moge de beste winnen!

Ochtend en avond

De schepen liggen klaar voor vertrek in Port Royal. Tijdens de tocht heb je drie prioriteiten: snelheid, schatten en dukaten. Alle drie spelen ze hun rol bij het bepalen van de winnaar.

Het centrale mechanisme is dat van ochtend en avond. Elke speler heeft steeds drie kaarten in zijn of haar hand met telkens een ochtend- en avondactie. De mogelijke acties zijn varen of inladen. Varen doe je voor- of achterwaarts, bij aankomst betaal je dukaten of voedselfiches. Als je kiest om te laden gooi je dukaten, voedsel of kanonnen in één van je 5 ruimen. Geen plaats meer? Dan maken we plaats: kiep een ruim leeg.

Bij de start van elke ronde werpt de kapitein (beginspeler) twee dobbelstenen. Eén ervan legt hij op de ochtendzone, de andere op de avondzone. Nu kiest elke speler een kaart die zo goed mogelijk aansluit bij die waarden. Ligt er bij ochtend een waarde 6, kies dan niet de actie: achteruit varen, die hou je beter voor een waarde 1. Maar wil je dan 6 vakjes vooruitgaan, of 6 kanonnen inladen? Een moeilijke keuze.

Piratenschat

Her en der vind je piratengrotten met een schat. Om bij de grotten te komen moet je vaak een omweg varen, maar meestal zijn de schatten dat echt wel waard. En trek je een vervloekte schat? Dan kan je er misschien iemand anders mee opzadelen.

Enteren!

Kom je onderweg een andere piraat tegen dan wordt er gevochten. Een gevecht is snel geklaard, en maar goed ook want er komen er veel. Elke speler dobbelt met de gevechtsdobbelsteen en de hoogste waarde wint. Als je wil kan je vóór je werpt kanonnenfiches betalen om je dobbelsteenworp te verbeteren. De winnaar mag 1 van de 5 ruimen van de verliezer leeghalen of een schat stelen.

  • Aantal: 2 – 6 spelers
  • Duur: 30 – 60 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Malcolm Braff, Bruno Cathala, Sébastien Pauchon
  • Uitgever: Gameworks

Spel in zicht

Jamaica is een prachtig vormgegeven familiespel. Het is niet echt een racespel. Je wordt beloond als je als eerste over de streep vaart, maar de hoeveelheid dukaten of verzamelde schatten zijn belangrijker. Je kan tijdens het spel zelf je doelen kiezen. Een beetje planning is belangrijk, want zit je zonder grondstoffen dan raak je geen meter vooruit.

Tijdens het spel wordt er veel gevochten. Een gevecht duurt niet lang, maar heeft wel invloed. Als je zo alle grondstoffen verliest die je nodig had om aan te meren, word je genadeloos teruggestuurd. Doordat een beurt kort duurt, blijven de wachttijden beperkt. Zelfs met 5 tot 6 spelers. Voor 2 spelers zijn er speciale spelregels.

Jamaica heeft voor ieder wat wils. Voor wie graag wat tactiek in de strijd werpt, komen er cruciale keuzes. Voor wie van een luchtig spel houdt, zorgen de dobbelstenen voor spanning.

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    6
  • Complexiteit
    6
  • Interactie
    6
Share.