Kemet

KemetIn het mythische tijdperk van het oude Egypte sturen de machtige goden hun troepen ten strijde ter demonstratie van hun macht. In de woestijn of aan de voet van gigantische tempels gebruiken ze hun vele krachten ter ondersteuning van hun troepen, het oproepen en controleren van mythische wezens om zo de bovenhand te krijgen. Wie wordt de machtigste krijgsheer? Wie slaagt erin de tempels en piramiden te bezetten en door te dringen in het ‘Heiligdom van Alle Goden’?

Tijdelijke en permanente wintspunten

Kemet is een oorlogsspel waarin elke speler een Egyptische stam vertegenwoordigt die de mystieke krachten van de goden gebruikt om glorieuze oorlogen te voeren en rijke gebieden te veroveren. Het speelbord heeft twee zijden: één voor 3 of 5 spelers, het andere voor 2 of 4. Op beide vind je woestijnvelden, spelersteden, tempels en het ‘Heiligdom van Alle Goden’. Verder zijn er ook havens en obelisken waarlangs je kan teleporteren.

Het doel van het spel is winstpunten verzamelen: 8 in de korte variant of 10 in de lange. Permanente punten verdien je door aan te vallen en veldslagen te winnen, winstpunten te kopen, de sfinx te controleren, twee tempels te bezitten of twee legereenheden te offeren in het Heiligdom van Alle Goden. Hiernaast kan je tijdelijke winstpunten krijgen door een eigen piramide te verhogen naar niveau vier, een piramide van een medespeler te controleren of tempels te bezetten.

Nacht en Dag

Elke ronde bestaat uit een nacht- en een dagfase. In de nachtfase krijg je gebedspunten (het betaalmiddel in dit spel), goddelijke interventiekaarten en mag je nachteffecten van krachttegels uitvoeren. Bovendien wordt de nieuwe spelersvolgorde vastgelegd door de speler met de minste winstpunten.

De dagfase is de actiefase. Spelers hebben elk vijf actiefiches die ze om beurten mogen inzetten. Er zijn verschillende mogelijkheden:

– Bidden voor extra gebedspunten

– Het niveau van een piramide verhogen: dit geeft je toegang tot sterkere krachttegels. Zo moet je rode piramide 3 hoog zijn om een rode krachttegel van niveau 3 te kopen.

– Een krachttegel kopen: dit geeft allerlei voordelen zoals extra bewegingspunten, gebedspunten of zelfs mythologische wezens die je troepen versterken.

– Troepen rekruteren

– Troepen bewegen.

Met je troepen kan je een tempel, het Heiligdom van Alle Goden of een piramide van een tegenspeler bezetten. Maar ontmoet je een troep van een tegenspeler, dan volgt een gevecht. Allerlei kaarten en krachttegels kunnen de uitslag beïnvloeden en zelfs eenheden doden.

Wie het eerst het afgesproken aantal punten behaalt, wint.

  • Aantal: 2 – 5 spelers
  • Duur: 60 minuten
  • Leeftijd: vanaf 13 jaar
  • Auteur: Jacques Bariot & Guillaume Montiage
  • Uitgever: Asmodee

Spel in Zicht

Beoordeling
Kemet is een oorlogsspel en dus meer een ‘guys thing’. Bovendien is het lekker agressief. Wie graag rustig opbouwt en zich verdedigend opstelt om achter de muren van zijn stad mooie tempels te bouwen, komt gegarandeerd bedrogen uit. Aanval is hier de beste verdediging. En geen nood als je eens een stevige nederlaag leidt, even bidden en je gesneuvelde manschappen zijn opnieuw inzetbaar. Maar met oorlogvoeren alleen kom je er niet. Bouw tempels uit, koop sterkere krachttegels en vul je troepen aan met - prachtig uitgevoerde - mythische wezens. Het grote aantal krachttegels is voor een eerste partij wat verwarrend, maar wie een stevig oorlogsspel zoekt dat meerdere keren op tafel zal verschijnen, zit met dit spel gebeiteld. Aanvalleeeeeuuuuh!

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    10
  • Complexiteit
    10
  • Interactie
    6
Share.