Lady Alice

Lady AliceEr heerst opschudding bij de Royal Geographical Society. Hun gast, de vermaarde ontdekkingsreiziger H.M. Stanley, komt niet opdagen voor de afgesproken voordracht. Er kan maar één verklaring zijn: ‘Hier is misdaad in het spel, een ontvoering wellicht!’ En in dat geval is er in het Londen van 1878 maar één denkbare weg: ‘Dit wordt een zaak voor Sherlock Holmes’. Deze keer blijkt dat echter geen oplossing te zijn. Als we de spelregels mogen geloven, verzon Holmes immers zelf de misdaad. Het doel? De kwaliteiten testen van de Baker Street Kids, een groepje belhamels én zijn favoriete handlangers.

Was Samuel rond 17 uur op Trafalgar Square?

Elke speler wordt één van de Baker Street Kids die zijn of haar talenten bij de meester-speurder wil demonstreren. Ze zitten samen rond zijn werktafel, een schitterend spelbord met een overzicht van elementen die naar de oplossing van deze fictieve misdaad kunnen leiden. Acht verdachten, evenveel locaties in Londen, tijdstippen en voorwerpen die Stanley bij zich had op zijn hotelkamer. Nu is het aan de spelers om als eerste te achterhalen wie Stanley ontvoerde, waar en wanneer dat gebeurde, en welk voorwerp de ontvoerder daarbij meenam.

In de vorm van een spelkaart krijgt iedereen een bewijsstuk, zodat de spelers samen alle gegevens in handen hebben. In het echte speurwerk zou samenwerking aangewezen zijn; nu worden de speurders tegen elkaar uitgespeeld.

Denken, puzzelen en gokken

Een eerste ‘Kid’ selecteert in een handig ringmapje een mogelijke oplossing van het raadsel. Hij toont aan de anderen wie de dader zou kunnen zijn, waar en wanneer hij mogelijk toesloeg en wat hij meenam. Iedereen maakt anoniem bekend of het bewijs waarover hij beschikt is opgenomen in de veronderstelling van die speurende speler. Zo valt er geleidelijk aan licht op de duistere zaak.

Denkend, puzzelend en gokkend proberen de spelers elkaar gegevens te ontfutselen, terwijl ze zelf hun bewijsstuk zolang mogelijk geheim houden. Tot iemand meent te weten hoe de vork aan de steel zit, en een beschuldiging uiten. Blijkt de beschuldiging vals, dan mag die speler de overwinning vergeten. Is hij wel juist? Dan oogst de speler lof van Holmes en krijgt hij of zij drie punten. Daarmee wint hij niet noodzakelijk want ook in de loop van het spel waren er punten te verdienen. Het spelbord is immers niet zo maar een decorstuk en een geheugensteuntje. Spelers kunnen er in elke beurt aanwijzingen op aanbrengen, door een deductiefiche bij een bewijsstuk te leggen. Elke fiche die achteraf bij het juiste element ligt, levert punten op. Maar evenzeer kunnen fiches worden ingezet om medespelers op het verkeerde been te zetten.

  • Aantal: 3 – 5 spelers
  • Duur: 30 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Ludovic Gaillard
  • Uitgever: Asmodee

Spel in Zicht

Bij dit soort spel komt natuurlijk ‘Cluedo’, de speurdersklassieker bij uitstek, om het hoekje kijken. ‘Lady Alice’ hoort inderdaad tot deze familie van deductiespellen, maar weet zich slim te onderscheiden van haar verwanten. Enkele leuke vondsten in het spelmechanisme zorgen ervoor dat alle spelers bij elke handeling betrokken zijn. Samen met de sfeervolle vormgeving, het leuke thema, de korte en heldere spelregels maakt dit ‘Lady Alice’ tot een onderhoudend familiespel.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    6
  • Complexiteit
    6
  • Interactie
    8
Share.