Metal Adventures

Metal Adventures | AsmodeeOnrust in het sterrenstelsel! De ‘Empire of Sol’ en de ‘Galactic Empire’ zijn in een meedogenloze oorlog verwikkeld en ruige plunderaars bedreigen de meest weerloze planeten. Ondertussen maakte het meest corrupte kartel van de Melkweg zich meester van een intergalactisch handelsmonopolie. Voor ruimtepiraten de perfecte chaos om ruimteschepen te enteren. Space Ahoy!

Piratenbelastingen

In Metal Adventures wil je als ruimtepiraat negen overwinningspunten scoren om zo het hele universum te veroveren. Om dat te bereiken start elke speler met twee opdrachtkaarten, drie spacedollars en een spelersbord met twee paar draaischijven. De schijven die op elkaar staan, beïnvloeden elkaar. Zo houd je met de ene de kracht van je schip bij. Maar die sterkte neemt af naarmate je schademeter oploopt. De twee andere wielen werken identiek. Met de gloriewijzer tel je je overwinningspunten op, die weer dalen als je de piratencode breekt.

De structuur van een beurt is heel eenvoudig: eerst piratenbelastingen betalen, daarna een potje vechten en de ‘Tour of Pirates’ afreizen. Welke je van die laatste twee eerst doet, kies je zelf. Want een ruimtepiraat doet natuurlijk gewoon zijn zin.

Kosmische kanonnen en ruimtegranaten

Tijdens de ‘Tour of Pirates’ mag je uit een hele reeks acties kiezen, zoveel als je wil. Op voorwaarde dat je de volgorde van die acties respecteert en elke handeling maar één keer uitvoert. Op de planeet Exxalia kan je nieuwe opdrachtkaarten kopen en je ruimteschip gedeeltelijk of volledig herstellen. Wie langs de handelspost passeert, kan zijn wrakschepen verkopen en geld uitgeven aan stoere bemanningslieden, kosmische kanonnen of ruimtegranaten. Die geven je speciale eigenschappen en upgraden je ruimteschip.

Op planeet Bazaar smokkel je tegen een meerprijs extra personeel en uitrusting. Ook kan je er minpunten afkopen die je opliep door het breken van de piratencode. Dat gebeurt door andere spelers te verraden of geen piratenbelasting te betalen. Korokum is de laatste planeet op je route. Daar ruil je wrakschepen met de schroothoop en koop je dure overwinningspunten. Belangrijk detail: het geld dat je onderweg uitgeeft, komt in de bank van de betreffende planeet terecht. En met ruimtepiraten in de buurt ligt die poen altijd voor het grijpen.

Denk goed na wie je aanvalt als je ten strijde trekt. Wil je één van de beschikbare ruimteschepen kapen of heb je het eerder op de buit en speciale eigenschap van een planeet gemunt? Of daag een andere speler uit en steel wat je grijpen kan.

Elk gevecht werkt ongeveer hetzelfde: aanvaller en verdediger werpen een dobbelsteen en tellen het resultaat op bij de kracht van hun schip. Zet als extraatje eventueel een speciale dobbelsteen in, maar dan moet je de volgende strijd aan kracht inboeten. Voor het gevecht begint, mag je vrij onderhandelen met andere spelers om bijstand te verlenen. Maar een piraat doet niet altijd wat hij belooft…

  • Aantal: 3-6 spelers
  • Duur: 45-60 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Lionel Borg
  • Uitgever: Asmodee / Matagot

'Spel in Zicht'-beoordeling

Metal Adventures is een prima spel voor praatgrage onderhandelaars en komt helemaal tot zijn recht vanaf vier spelers. Dan kan elke speler een tijdelijke alliantie aangaan met verschillende andere ruimtepiraten en komen de onderhandelingen echt tot leven. Beloftes worden afgedwongen en leugens vliegen over tafel. Dat je afspraken stiekem aan je laars mag lappen, is een grote meerwaarde voor het spel. Daardoor worden de grootste leugenaars van het vorige spel de volgende keer het meeste gewantrouwd. Het grootste bewijs dat je met een goed onderhandelingsspel zit. En je kan álles in de deal betrekken. Geld, uitrustingskaarten, schepen en voorafgaande waargemaakte verbintenissen.

Toegegeven, de draaischijven lijken eerst wat ingewikkeld en het spelbord kan overweldigend overkomen. Maar na enkele rondes zie je het bord als handig geheugensteuntje en speel je vlot met de wijzers van je spelersbord. Bijt even door en dit spel heeft je te pakken.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    6
  • Complexiteit
    8
  • Interactie
    10
Share.