Origin

Origin“Ongeveer in dit gebied ontstond het menselijke ras”. Hij plaatst een schriel houten poppetje midden op een grof geschetste wereldkaart, in Afrika. “Van daaruit verspreidde de mens zich, naar een steeds ruimer gebied. De mens evolueerde ook. Hij ontwikkelde verschillende huidskleuren. Sommigen werden groter en sneller, anderen struiser en sterker. Wie sneller werd, migreerde ook naar verder afgelegen streken, zelfs overzee. Wie sterk genoeg was, verdreef anderen uit hun gebied en ‘vestigde’ zich.” De wereldkaart met houten figuurtjes, in verschillende kleuren en gestalten zou een schitterend didactisch instrument geweest zijn voor Charles Darwin, de grote natuurwetenschapper. Hij had er perfect zijn evolutietheorie op kunnen presenteren. Nu is het een wonderlijk decor voor een goed gezelschapsspel: ‘Origin’.

De mensheid rukt op

Spelers nemen zelf de ontwikkeling van de mens in handen. Telkens hij of zij aan de beurt komt, kiest een speler tussen drie mogelijke acties.

Hij kan een evolutie laten plaatsvinden: een nieuw mensje wordt op het bord geplaatst, grenzend aan een soortgenoot die er al eerder een plaatsje kreeg. De nieuweling kan met 1 kenmerk afwijken van zijn ‘stamvader’: een andere kleur, wat groter of wat zwaarder. Een gekleurde schijf onder de spelfiguur, het zogenaamde dorp, maakt duidelijk aan wie de nieuwkomer toebehoort.

De speler mag ook kiezen om één van zijn spelfiguren te verplaatsen; ‘migreren’ heet dat in het Origin-jargon. De grootte van de spelfiguur geeft aan hoe ver hij geraakt.

De derde mogelijkheid is agressiever: een speler mag een eigen spelfiguur van positie laten ruilen met een figuur van een tegenspeler. Opnieuw is de reikwijdte beperkt door de grootte van de pion; bovendien bepaalt zijn dikte welke pionnen hij van hun plaats kan verdringen.

Wie groot en sterk is…

Welke actie je ook kiest, ze levert je steeds een beloning op in de vorm van innovatiefiches of kaarten. De aard ervan hangt samen met de ondergrond waarop je figuur terecht komt. Bij een vlotte kennismaking met het spel (of bij een partijtje met jongere kinderen) dienen deze beloningen louter als punten. Wie het spel al wat onder de knie heeft, kan ze ook inzetten om meer variatie in de acties te brengen en om specifieke doelen na te streven. Zodra alle spelfiguren of dorpen hun plaats hebben gevonden, of zodra één soort beloningen is uitgeput, eindigt het spel. En dan rest de vraag: wie houdt de meeste punten over aan het scheppingsproces?

  • Aantal: 2 – 4 spelers
  • Duur: 45 minuten
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Auteur: Andrea Mainini
  • Uitgever: Matagot

Spel in Zicht

De houten spelfiguren verwijzen ontegensprekelijk naar de Afrikaanse etnische kunst. Zo charmeert ‘Origin’ al van bij de eerste kennismaking en brengt het de spelers in de juiste stemming. Het is op zich al leuk om de wereldkaart geleidelijk te vullen met een rijke variatie aan mensjes.

Ook het vlotte spelmechanisme boeit onmiddellijk. Een pion plaatsen of verplaatsen, dan je beloning incasseren: veel diep gepieker en geaarzel komt er niet aan te pas. Daarmee is Origin een heel geschikt familiespel, dat bovendien met twee verschillende moeilijkheidsgraden kan gespeeld worden. Een goede keuze van de uitgever trouwens om de ‘junior-versie’ en de ‘volledige versie’ in aparte spelregel-blaadjes uit te schrijven.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    4
  • Complexiteit
    4
  • Interactie
    6
Share.