Speeltest: Black Fleet

BlackFleet-doos-2In Black Fleet gaan spelers als ongure zeematrozen en bloeddorstige piraten op zoek naar rijkdom en glorie. Elke speler voert het bevel over een koopvaarijschip en een piratenschip. En kan elke beurt ook één van twee marineschepen besturen. Met de koopvaardijschepen verhandel je goederen tussen havens in ruil voor dubloenen. Met de piratenschepen val je andere schepen aan en steel je goederen om ze vervolgens op een eiland te begraven. Maar let op: twee krachtige marineschepen liggen op de loer en brengen te drieste piratenschepen tot zinken! Wie als eerste voldoende geld heeft om het losgeld van de gouverneursdochter te betalen, wint. Een ideaal spel voor een speeltest dus. Bommen los!

Voor deze spellentest schuiven vier doorwinterde zeelui aan tafel. Renaat, Thais, Agnieszka en Jesse hebben elk al heel wat speelplezier op hun teller. Het perfecte gezelschap dus om op zoek te gaan naar glorie en fortuin in de Caribische zeeën.

Wind in de zeilen

Black Fleet telt drie soorten, prachtige uitgewerkte schepen. Handelsschepen vervoeren goederen van de ene haven naar de andere. Afhankelijk van waar je levert, krijg je per goed twee tot drie dubloenen. Piratenschepen liggen echter op de loer om de volgeladen handelsschepen te enteren en de gestolen goederen te begraven op één van de vele eilanden. Zowel voor het overvallen als voor het begraven worden zij beloond met dubloenen. Maar ook voor de piraten is het opletten geblazen. Twee oorlogsbodems (in gele en paarse kleur) doorkruisen het gebied en brengen de piratenboten tot zinken. Dat levert hen een premie op van twee dubloenen.

Elke speler krijgt een handel- en een piratenschip in zijn of haar kleur. De twee oorlogsschepen kunnen door iedereen worden bestuurd. Wie aan beurt is, speelt één van zijn of haar twee bewegingskaarten. Daarop staat het aantal vakjes dat elk schip maximaal mag verplaatsen. Elke beurt kan je dus je handelsschip, piratenschip en één van de oorlogsschepen verplaatsen (het gele of het paarse). Je kiest zelf in welke volgorde. Maar let op: per schip mag je maar één actie uitvoeren. Dus als je piratenschip een goed steelt, kan je dat pas in je volgende beurt begraven.

Soms staat onderaan de kaart nog een extraatje. Zo kan je fortuinkaarten verzamelen die je tijdens je beurt op eender welk moment mag uitspelen. Ze geven voordelen zoals extra goudstukken bij het handelen, een verborgen zeeschat, meer wind in de zeilen en zelfs de mogelijkheid om door eilanden te varen. Op het einde van je beurt trek je een nieuwe bewegingskaart.

Uitrustingskaarten

Aan het eind van je beurt kan je één van vier uitrustingskaarten kopen. De goedkoopste kost 5 dubloenen, de duurste 14. Ze geven je een enorm voordeel in een bepaalde categorie: zeilen, kanonnen, handel, piraterij of marine.

Pikant detail: Je weet op voorhand niet wat je krijgt. Elke speler heeft een ander voordeel. De volgorde waarin je de uitrustingskaarten aankoopt is niet van belang, maar pas als je ze allemaal aanschafte, mag je de laatste kaart met het losgeld van 10 dubloenen kopen en de gouverneursdochter op je schip uitnodigen. Ben je aan het einde van die ronde de enige die deze kaart kon aankopen? Dan win je. Slaagden er meerdere spelers hierin, dan wint diegene met de meeste dubloenen.

Onder zwaar geschut

De regels zijn duidelijk en de schepen varen uit. Alle zeilen worden bijgezet om zo snel mogelijk een veilige haven te bereiken. Maar het gevaar komt langs alle kanten en één schip wordt ingesloten. Thaïs haar handelsschip wordt compleet aan flarden geschoten en loopt zwaar averij op. De piraten van Renaat en Jesse juichen en begraven hun schatten snel op een onbewoond eiland. Terwijl Agnieszka rustig blijft handel voeren in een minder woelig deel van de Caraïben stromen de dubloenen binnen en worden de eerste uitrustingskaarten gekocht. Enkel Thaïs blijft op haar honger zitten.

Nu beginnen de fortuinkaarten amok te maken. Allerlei onverwachtse effecten dwarsbomen de plannen van zowel piraten als handelaars. De eerste schepen zinken naar de zeebodem en verschijnen de beurt erna opnieuw in de haven (handelaars) of zeestraten aan de rand van het spelbord (piraten).

Het allersterkst zijn de uitrustingen. Erg leuk is het verrassingseffect. Je weet immers niet welke uitrusting je precies koopt. Maar de voordelen zijn enorm. En nu wordt het pas echt een race tegen de klok. Elke speler – zelfs Thais – heeft inmiddels goede uitrustingen en eigen voordelen. Iedereen kan zo tijdens zijn beurt op één of andere manier aan dubloenen geraken, maar wie verdient de meeste?

Uiteindelijk slaagt Jesse er als startspeler in om als eerste het losgeld te betalen. Hij investeerde in zeilen waardoor hij sneller dan anderen kon handelen of schepen overvallen. Maar net na hem betaalt ook Agnieszka het losgeld. En zij verzamelt in haar laatste beurt een enorm kapitaal. Ze positioneerde haar piratenschip in één haven en haar handelaarschip in een andere. Via haar uitrustingskaart kon ze immers beide schepen van plaats wisselen. Een gigantisch voordeel van uitladen, geld scheppen en opnieuw inladen. Het levert haar een nipte maar verdiende overwinning op.

  • Aantal: 3 – 4 spelers
  • Duur: 60 minuten
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Auteur: Sebastian Bleasdale
  • Uitgever: Asmodee Benelux

Aga-Renaat-Thais-Jesse

Spel in Zicht beoordeling

Agnieszka
Een leuk, vlot, dynamisch en interactief familiespel! Snel uitgelegd en op een uurtje gespeeld. De kaarten zijn ook heel overzichtelijk en makkelijk speelbaar. Probeer iedere beurt je winsten te maximaliseren. En dan belandt de gouverneursdochter vanzelf op je schip.

Renaat
Een mooi, gedetailleerd spel. Spannend ook. Want de overwinning was nipt. Ikzelf had één beurt tekort om ook die dochter op mijn schip uit te nodigen. Enkel Thais liep achter, maar die hadden we teveel aan flarden geschoten.

Thaïs
Tja, ik liep wat achter door die woeste kogelregen. En dat was redelijk frustrerend omdat ik erg nieuwsgierig was naar mijn uitrustingskaarten. Maar zelf met al die tegenslag vond ik het een tof familiespel. De aanbevolen leeftijd van 14 jaar klopt echter niet. Dit spel is geschikt voor spelers vanaf 10.

Jesse
Verdikke, net verloren. Maar ik amuseerde me kostelijk. Het spel ging van start met een rotvaart en zorgde voor heel wat dynamiek en interactie. Een ideale mix tussen snel plannen en geluk… of ongeluk. Niet, Thais? ☺

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    6
  • Complexiteit
    6
  • Interactie
    8
Share.