Speeltest: Five Tribes

Five Tribes | AsmodeeOp reis door het land van Duizend-en-een-nacht arriveren we net voor donker in het fabelachtige sultanaat Naqala. Om het in rep en roer aan te treffen. De oude sultan is zonet overleden en er speelt zich een woelige machtsstrijd af. Misschien iets voor ons om de nieuwe leider te worden? De Orakels van de Stadsstaat zijn alleszins voor. Hun raad: manoeuvreer de vijf stammen om invloed te verwerven, doe beroep op oude geesten en sla op het juiste moment toe.

Klinkt goed. En het materiaal ziet er naar aloude ‘Days of Wonder’-gewoonte fantastisch uit. We stallen alles uit op tafel en openen een stevig Belgisch biertje. Let the spellentest begin!

Het doel is eenvoudig: verdien zoveel mogelijk overwinningspunten. Iets ingewikkelder wordt het als zowat elk spelonderdeel punten oplevert: goud, vizieren, ouderlingen, geesten, tegels met kamelen, palmbomen, paleizen en goederen. In wat investeren we best? Elk van ons heeft een ideetje, maar we laten nog niet in onze kaarten kijken…

Geesten? Slaven?

Een ronde start met het bieden op de beurtvolgorde. Wil je vroeg aan de beurt komen, dan investeer je best wat goud. Maar zo verlies je ook punten. Thaïs, Renaat en Jesse laten zich verleiden tot een opbod. Agnieszka kijkt de kat uit de boom en kiest elke ronde consequent voor het gratis laatste plekje. En moet dus tevreden zijn met de ‘afdankertjes’.

Nu overloopt elke speler zes beurtacties. Eerst neem je alle ‘meeples’ van een tegel. Die beweeg je over het bord door telkens één meeple te droppen op een aangrenzende locatie. De laatste meeple in je hand moet je droppen op een eindtegel waarop minstens één meeple van dezelfde kleur staat. Daarna voer je op die eindtegel twee acties uit: één met de meeples van de kleur die je daar dropte en één tegelactie.

Paleizen? Palmbomen?

Actie 1 is dus met alle meeples op de tegel met dezelfde kleur als de laatste gedropte. Dat zijn er dus minstens twee, maar soms ook meer. Is de tegel daarna onbemand? Dan plaats je er één van je kamelen op. De tegel is voor de rest van het spel van jou.

De kleur van de meeple bepaalt welke actie je kan uitvoeren. Gele vizieren leveren punten op aan het einde van het spel. Witte ouderlingen gebruik je om geesten te bezweren. Met groene handelaars verzamel je grondstofkaarten, met blauwe bouwers goud. Rode huurmoordenaars vermoorden een andere meeple. Ofwel van het bord, ofwel van een andere speler.

Actie 2 is de tegelactie. Het plaatsen van een paleis of palmboom is verplicht. Bij de andere acties heb je vrije keuze: op de markt koop je grondstofkaarten of slaven, op de heilige plaatsen bezweer je een geest. Deze laatste leveren niet alleen punten op, ze geven ook extra voordelen.

Bouwers & moordenaars?

Na de eerste beurt viel bij ons alles in zijn plooi. Renaat ging voluit voor de gele vizieren. Die leveren immers 10 punten op per speler die er minder heeft. En we waren met vier! Ondertussen bezwoer hij ook wat geesten en dreef hij enkele kamelen het spelbord op.

Jesse ging voor de geesten. Extra voordelen? Klinkt altijd goed. Zo kon hij nu twee meeples elimineren met zijn moordenaars. En die goederen leveren ook mooie voordelen op. Jammer genoeg bleken de getrokken kaarten telkens graan te bevatten. Bad luck.

Thaïs had meer geluk in het kiezen van goederen. Verder probeerde ze elke beurt het aantal punten te maximaliseren. Leuk dat er op haar tegels maar paleizen en palmbomen bleven verschijnen…

Hoe minder geld alles kostte, hoe aantrekkelijker de optie voor Agnieszka. Niet slecht bekeken, want iedere speler kreeg in het begin van het spel al 50 goud, oftewel 50 punten. En haar bouwers zorgden ervoor dat het geld bleef binnenstromen. Maar zou het genoeg zijn?

Vizieren-en-kamelenstrategie!

Het spel eindigt als één speler al zijn kamelen inzette of als er geen geldige bewegingen meer mogelijk zijn. Hier was dit laatste van toepassing. En dan volgde de spannende puntentelling. Geen van ons wist wie er gewonnen had. Er waren gewoon te veel parameters.

Consternatie alom toen Agnieszka 80 goudstukken tevoorschijn toverde. Iedereen moest zo’n 60 punten inhalen! Thaïs en Jesse verzamelden net te weinig verschillende goederen om een rol van betekenis te spelen. Maar uiteindelijk ging Renaat er nog vlot over dankzij zijn vizieren-en-kamelenstrategie. Een terechte winnaar. Maar nu wist iedereen welke strategie de meeste punten oplevert. Volgend spelletje belooft zo heel wat spannender te worden…

  • Aantal: 2-4 spelers
  • Duur: 40-80 minuten
  • Leeftijd: vanaf 13 jaar
  • Auteur: Bruno Cathala
  • Uitgever: Asmodee / Days of Wonder

Jury Five Tribes

 

'Spel in Zicht'-beoordeling

Agnieszka
Vrij veel spelmateriaal en mogelijkheden om punten te scoren, maken het in het begin vrij onoverzichtelijk. Bovendien gaat het snel. Je kan hierdoor een strategie niet volledig uitdiepen. Volgende keer ga ik wel voor meer dan enkel goud…

Renaat
Meeples wegnemen in plaats van ze te zetten. Het eigenzinnige spelmechanisme zorgt voor een andere manier van denken. Elke beslissing heeft directe invloed op de volgende speler, want de spelsituatie wisselt voortdurend. Ga je voor een opportunistische buitenkans of hou je resoluut vast aan je uitgestippelde strategie? Leuk!

Thaïs
Iedere beurt verandert het spelbeeld compleet. Ondanks de vrij eenvoudige spelregels, blijft het spelmechanisme mogelijkheden creëren. Een leuk en onderhoudend spel voor wie goed inspeelt op wisselende situaties.

Jesse
Wil je een zet absoluut uitvoeren? Bied dan veel op de beurtvolgorde. Anders kan je voorganger het spelbord helemaal veranderen en je plan dwarsbomen. Of misschien ontstaat er net een prachtige opportuniteit? Geluk hoort voor mij altijd bij een goed gezelschapsspel.

  • Spelmateriaal
    10
  • Tactiek
    8
  • Complexiteit
    8
  • Interactie
    6
Share.