Tic Tac Boeh

TicTacBoeh-DoosEen heen en weer bewegende lamp, de meest vreemde geluiden, een krakende trap. In Slot Schoorsteen is dit dagelijkse kost. Aan de zuidflank van dit eeuwenoude kasteel bevindt zich de Grote Spooktoren. Elke avond om 10 uur doen de kinderspookjes daar twee uur hun zin en maken ze de buurt onveilig. Probeer de ronddwalende spookjes één voor één te vangen en leg hen in bed voor de oude torenklok 12 uur slaat. Want om middernacht is de speeltijd voorbij. Denk goed na, probeer elkaar te helpen en stuur alle spookjes op tijd naar dromenland.

De grote spooktoren

Het rechthoekige bord, de grote spooktoren, wordt in het midden van de tafel gelegd. Bovenaan hangt een grote klok, waarvan de wijzers bij het begin van elk spel op 10 uur staan: het begin van de speeltijd van de kin- derspookjes. 24 spookkaarten (3 per kleur) worden willekeurig gedekt rond de toren gelegd. Het spokenvangen kan nu beginnen. De spelers moeten samen de 24 spookjes naar bed brengen voor middernacht. Klinkt eenvoudig en is het ook, tenminste als je een ijzersterk geheugen hebt… of als je mede- spelers er goed in zijn.

5 voor 12

Alleen als 3 spookjes van dezelfde kleur sa- men gevonden worden, kan je ze terug stu- ren naar hun torenkamer. Elke speler draaitéén voor één de spokentrio’s. Die worden dan naar bed gestuurd door ze op elkaar gestapeld in de kamer met dezelfde kleur te leggen.
Om middernacht moeten alle spookjes in hun bed liggen. Je speelt dus samen, tegen de tijd. De moeilijkheidsgraad kan eenvou- dig aangepast worden. Zo kan je starten om 11 uur, of 9 uur. Maar vergeet niet, hoe schattig de kleine spoken ook zijn, stuur ze op tijd naar bed. Zoniet moet je de volgende nacht opnieuw proberen.

Groene spookjes

Deze nieuwe versie is de ecologische vari- ant van een spel uit 1994. De papieren on- derdelen werden van FSC-gecertificeerde hout gemaakt en op een milieuvriendelijke werkwijze gedrukt. Het spel kan volledig gerecycleerd worden en is 100 % biologisch afbreekbaar.

  • Aantal: 2 – 6 spelers
  • Duur: 20 minuten
  • Leeftijd: vanaf 5 jaar
  • Auteur: Heinz Meister
  • Uitgever: Asmodee

Spel in Zicht

Dit eenvoudige, mooi gedetailleerde spel is een sterke variant op de klassieke Memory. Het coöperatief gegeven komt schitterend tot zijn recht. Constant hoor je spelers fluis- teren en overleggen welk kaartje het best kan worden omgedraaid. Ook leuk is dat het spel makkelijk met zes kan worden gespeeld zonder dat je het gevoel krijgt lang te moeten wachten.

Voor de allerkleinsten kan de klok ook ge- woon achterwege worden gelaten. Het spel verliest hierbij niets aan waarde. Nog één ding: na het spelen van dit spel misschien toch best de slaapkamer checken. Misschien heeft één van de spookjes zich per toeval van kamer vergist. Want jullie slaapkamer ziet er waarschijnlijk véél aanlokkelijker uit dan hun eigen oud en vochtig torenkamertje.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    2
  • Complexiteit
    2
  • Interactie
    10
Share.