Tzolk’in

Tzolk’inDe Maya’s hadden een hoog ontwikkelde en tot de verbeelding sprekende beschaving. Hun unieke kunst, complexe architectuur en vergevorderde kennis van het heelal zijn hiervan stille getuigen. In hun maatschappij nam de mysterieuze Tzolk’in een centrale plaats in. Met deze 260-daagse kalender voorspelden de Maya’s wanneer de tijd gunstig was om te zaaien, ceremonies uit te voeren en monumenten op te richten.

Spitsvondig raderwerk

In Tzolk’in sta je aan het hoofd van een Maya-stam en tracht je jouw beschaving welvarend te maken. Het spelbord geeft de Maya-kalender en zijn impact op de beschaving weer. Centraal ligt een groot 26-tands Tzolk’in tandwiel dat verbonden is met vijf kleinere tandwielen.

De kalender introduceert een frisse variant op het gekende spelmechanisme waarbij je werklieden inzet om voordelen te verkrijgen. Wie aan de beurt is, zet werklieden op de kleine tandwielen, of neemt eerder geplaatste arbeiders terug om actie uit te voeren. Ieder van de vijf locaties heeft zijn eigen specialisatie: voedsel oogsten, grondstoffen ontginnen, handel drijven, bouwwerken oprichten of goden aanbidden.

Het grote wiel is de centrale mechaniek in het spel. Nadat iedereen aan de beurt was, draait het wiel één dag vooruit, waardoor alle arbeiders op de kleine tandwielen één positie vooruit bewegen. Acties die verder op de tandwielen vallen zijn waardevoller. Het is dus belangrijk om te beslissen wanneer je een werker terugtrekt. Zorg wel dat je je arbeiders op tijd gebruikt, anders worden ze van het wiel afgeduwd.

Je kan ook inzetten op de ontwikkeling van technologieën. Deze zorgen ervoor dat acties waardevoller worden voor de rest van het spel. Zo zorgt het landbouwspoor ervoor dat toekomstige oogsten extra voedsel opleveren. De kalender geeft ook aan wanneer je stamleden moet voeden en wanneer de goden je al dan niet belonen.

Maïs als betaalmiddel

Mais speelt een erg belangrijke rol in dit spel. Het dient om je stamleden te voeden, maar fungeert ook als algemeen betaalmiddel. Plan je acties weldoordacht, want er zijn er die de goden gunstig stemmen of die ze net woest maken. Je houdt je positie ten opzichte van de goden bij op de trappen van drie oude tempels.

De goden kennen gedurende het spel twee keer overwinningspunten toe, afhankelijk van je positie op de tempels. Je verdient ook punten door bepaalde gebouwen op te richten, of door kristallen schedels naar offerplaatsen te brengen. Het spel eindigt na één volledige omwenteling van het Tzolk’in wiel. Wie op het einde het meeste punten verzameld heeft, wint.

  • Aantal: 2 – 4 spelers
  • Duur: 90 minuten
  • Leeftijd: vanaf 13 jaar
  • Auteur: Daniele Tascini & Simone Luciani
  • Uitgever: The Game Master

Spel in Zicht

Tzolk’in is een zeer kwalitatief vormgegeven spel, met een mooi evenwicht tussen sfeerbepalende- en informatieve illustraties. De tandwielen zijn echte eyecatchers die, naast het in beeld brengen van het thema, zorgen voor een interessante dynamiek op het spelbord. Het is een verfrissend idee om ‘tijd’ op een visuele manier om te zetten in acties.

Het spel leent zich naar onze mening uitstekend voor 2 tot 3 spelers. Omdat je dan een betere controle krijgt over je planning, en je strategischer uit de hoek kan komen. Laat je zeker niet afschrikken door de spelregels en de veelheid aan keuzes en opties. Tzolk’in is een echte aanrader voor wie op zoek is naar een degelijk strategisch bordspel met een fris spelmechanisme, en een haalbare speelduur.

  • Spelmateriaal
    8
  • Tactiek
    10
  • Complexiteit
    10
  • Interactie
    6
Share.